აბრაჰამ მასლოუ
ფსიქოლოგიას, როგორც მეცნიერებას, განვითარების გრძელი ისტორია აქვს, რაც შეიქმნა მსოფლიოს სხვადასხვა მეცნიერების ნამუშევრებისა და გამოკვლევების შედეგად. ამიტომ, დღეისათვის ჩვენ გვაქვს შესაძლებლობა გამოვიყენოთ მთელი დაგროვილი ინფორმაცია ადამიანების ფსიქიკური ცხოვრების და მათი გარემოსთან ურთიერთქმედების ნიმუშების შესასწავლად. და ერთ-ერთი უდიდესი მეცნიერი, რომელმაც უდიდესი წვლილი შეიტანა ამ ინდუსტრიის განვითარებაში, არის აბრაამ მასლოუ. გამოჩენილი პროფესორი, იდეოლოგი, თეორეტიკოსი და ფსიქოლოგი, მან მთელი თავისი ცხოვრება მუშაობდა ადამიანის ბუნების და ინდივიდუალური შესაძლებლობების შესასწავლად.
მსოფლიოში ცნობილი მეცნიერი და ჰუმანისტური ფსიქოლოგიის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, აბრაამ მასლოუ ამერიკელი მკვიდრია. მისი ბიოგრაფია იწყება 1908 წელს, როდესაც ებრაელთა ოჯახში დაიბადა პირმშო. ამერიკაში ემიგრაციის შემდეგ, ახალშობილი ბავშვის მშობლები ბრუკლინში ცხოვრობდნენ. მანამდე ოჯახი რუსეთში ცხოვრობდა, სადაც მათ არ ჰქონდათ მეცნიერების დაუფლების შესაძლებლობა და, შესაბამისად, ბავშვის აბრაამის მშობლებს არ ჰქონდათ მაღალი განათლება. ამიტომ ისინი ყველა ღონეს ხმარობდნენ, რომ ბიჭმა ბავშვობიდან მიიღო ყველა საჭირო ცოდნა და მისცა ვაჟს ღირსეული განათლება, რაც მას საშუალებას მისცემს გახდეს პატივსაცემი ადამიანი. მშობლების ძალისხმევით, პატარა აბრაამი კარგად სწავლობდა, დადიოდა სპორტით და ბევრს კითხულობდა. ამავე დროს, მისი ურთიერთობა უფროს თაობასთან სასურველმა დატოვა: მამამისმა ძალიან ბევრი დალია, დედამისი კი რელიგიას მიმართა და ნამდვილი ფანატიკოსი გახდა. გარდა ამისა, ბიჭს მუდმივად აწყდებოდა მოსაწყენი თანატოლები მშობლების საქციელისა და თავად ბიჭის ფიზიკური სიმახინჯის გამო. მაგრამ მან გააგრძელა თავისი საუკეთესო სპორტული შესრულება, ხოლო ადგილობრივი ბიბლიოთეკიდან სათითაოდ კითხულობდა წიგნებს.
მოზარდობის ასაკში მან ნაწილობრივ გამოუდგა ცოდნას, რომლის თანახმად აბრაამ მასლოუმ შეძლო დამოუკიდებლად დაეუფლო იმ დროისთვის. და თუ ფსიქოლოგის მოკლე ბიოგრაფია რამდენიმე ფრაზით აღწერს მის ბავშვობის წლებს, მაშინ ა. მასლოუს ახალგაზრდობა და მოწიფული ასაკი სავსეა სხვადასხვა მოვლენებით. ასე მაგალითად, სკოლის შემდეგ, იგი იურიდიულ ფაკულტეტზე, სითი კოლეჯში შევიდა, დაემორჩილა მამის დაჟინებული დარწმუნება. ამასთან, ახალგაზრდა კაცმა მალევე მიხვდა, რომ ეს მიმართულება სრულიად არ შეესაბამებოდა მის ცხოვრებისეულ ღირებულებებს და საკმაოდ სწრაფად გადაიხარა ფსიქოლოგიაში. მისი წარმატებული სწავლის შედეგი იყო ხარისხი: ბაკალავრის დიპლომი (მიღებული 1930 წელს), მაგისტრი და ჰუმანიტარულ მეცნიერებათა დოქტორი. და პირველი სამუშაო ადგილი, სადაც აბრაამ მასლოუმ დაიწყო მიღებული ცოდნის პრაქტიკაში გამოყენება იყო მისი მშობლიური ინსტიტუტი. მაგისტრის ხარისხის დასრულების შემდეგ, ახალგაზრდა მეცნიერმა დაიწყო მაკაკების ქცევის სქემების შესწავლა. გამოიკვლია მაიმუნების ამ სახეობის წარმომადგენლები, მან გააკეთა გარკვეული დასკვნები კოლონიაში მამრობითი სქესის სექსუალური და დომინანტური ურთიერთობების შესახებ, რომლის შესახებაც მან დაწერა სადოქტორო დისერტაცია.
ამავე პერიოდში მასლოუ აბრაამ ჰაროლდი უკავშირდება სხვადასხვა მეცნიერს, რომელთა შეხედულებები ადამიანის ცხოვრებასა და ფსიქოლოგიაზე გახდა ძირითადი საფუძველი, რომელზეც შემდგომ შეიქმნა მასლოუს ცნობილი ჰუმანისტური თეორია. 20 წლის ასაკში აბრაამმა, რომელმაც უკვე თავი გამოაცხადა ფართო სამეცნიერო წრეებში, დაქორწინდა. მისი რჩეული გახდა ბერტე რუდმანი. მაგრამ რადგან ის აბრაამ მასლოუს ბიძაშვილი იყო, ორივე თაობის უფროსი თაობა უკიდურესად უარყოფითი იყო ამ ქორწინების მიმართ. ამის მიუხედავად, ახალგაზრდებმა დააკანონეს თავიანთი ურთიერთობა, რასაც შედეგად ორი გოგონა – ენ და ელენ მასლოუ შეეძინა (ეს უკანასკნელი ცნობილია როგორც ძალიან წარმატებული ფსიქოთერაპევტი).
მაიმუნების ქცევის ნიმუშების და ადამიანის ბუნების შესწავლის პარალელურად, აბრაამ მასლოუმ დაწერა წიგნები. მისი მუშაობის პირველი შედეგები, მკითხველმა 1954 წელს ნახა, როდესაც მეცნიერი უკვე 40 წელს გადაცილებული იყო. მისი პირველი გამოცემა იყო ნაწარმოები სახელწოდებით “მოტივაცია და პიროვნება”. მასში პროფესორმა გამოავლინა თითოეული ადამიანისთვის ამა თუ იმ ფორმით საჭიროებათა სტრუქტურა იერარქიული სტრუქტურის სახით. აღსანიშნავია, რომ მასლოუს პირამიდა ახლა უკვე ყველასთვის ცნობილია, თუნდაც საშუალო სკოლის ბავშვებისთვის. განვითარებული სტრუქტურის ფუნდამენტური საფუძველი იყო ის, რომ ადამიანი ბუნებრივია პირველ რიგში დააკმაყოფილოს თავისი ბუნებრივი (ძირითადი) მოთხოვნილებები, რის შემდეგაც იგი მზად იქნება სხვა საჭიროებების დასაკმაყოფილებლად.
მასლოუ ერთ – ერთი საუკეთესო მოსწავლე იყო სკოლაში. სკოლის დამთავრების შემდეგ, 1926 წელს, მამის რჩევით, ნიუ-იორკის იურიდიულ City College- ში ჩააბარა, მაგრამ პირველი კურსიც კი არ დაუმთავრებია. მასლოუ პირველად გაეცნო კორნელის უნივერსიტეტის ფსიქოლოგიას, სადაც ე.ბ. ტიტჩენერი.
1928 წელს მასლოუ გადავიდა მეისონის ვისკონსინის უნივერსიტეტში, სადაც მისი ხელმძღვანელი გახდა ცნობილი პრიმატი მკვლევარი ჰარი ჰარლოუ. ვისკონსინის უნივერსიტეტში გახდა ბაკალავრიატი (1930), მაგისტრი (1931) და დოქტორანტი (1934).
მასლოუმ მიიღო კლასიკური ბიჰევიორისტული განათლება და მისი პირველი სამეცნიერო ნაშრომი, რომელიც მას ნათელ მომავალს ჰპირდებოდა, პრიმატებში სექსუალობისა და სოციალური ქცევის ურთიერთობას მიეძღვნა.
1934 წელს მან დაიწყო მუშაობა კოლუმბიის უნივერსიტეტში, როგორც ცნობილი ბიჰევიორისტისა და სწავლის თეორეტიკოსის ედვარდ თორნდაიკის სამეცნიერო ასისტენტი. თავდაპირველად მასლოუ ბიჰევიორისტული მიდგომის მიმდევარიც იყო, იგი გატაცებული იყო ჯონ ბ. უოტსონის შემოქმედებით, მაგრამ თანდათანობით იგი სხვა იდეებმა გაიტაცა.
1937 წელს მასლოუმ მიიღო წინადადება, გახდეს ბრუკლინის კოლეჯის პროფესორი, სადაც ის მუშაობდა 14 წლის განმავლობაში. ამ დროს იგი შეხვდა ყველაზე ცნობილ ევროპელ ფსიქოლოგთა გალაქტიკას, რომლებიც ნაცისტების დევნიდან შეერთებულ შტატებს შეეფარნენ, მათ შორის იყვნენ ალფრედ ადლერი, ერიხ ფრომი, კარენ ჰორნი, მარგარეტ მიდი, ასევე გეშტალტ ფსიქოლოგიის დამაარსებელი მაქს ვერტჰაიმერი და ანთროპოლოგი რუთ ბენედიქტი. ეს ორი უკანასკნელი გახდა არა მხოლოდ მასლოუს მასწავლებლები და მეგობრები, არამედ ის ადამიანებიც, რომელთა წყალობითაც გაჩნდა თვითრეალიზაციის პიროვნებების შესწავლის იდეა.
1960-იან წლებში მასლოუ პოპულარული გახდა და 1967 წელს იგი აირჩიეს ამერიკის ფსიქოლოგთა ასოციაციის პრეზიდენტად, რამაც გამოიწვია საკუთარი გაკვირვება. ა. მასლოუ მოულოდნელად გარდაიცვალა მიოკარდიუმის მწვავე ინფარქტით, 62 წლის ასაკში.
მოდით ვისაუბროთ ამ დიდი ადამიანის ყველაზე გამორჩეულ მიღწევებზე. მაგალითად, რა არის მასლოუს პირამიდა და რა არის მისი ფორმირების პრინციპი. თავისი ძლიერი მოღვაწეობის დასაწყისში ამერიკელმა მეცნიერმა შეძლო დაედგინა და აღწერილიყო ინდივიდის ხუთი ძირითადი საჭიროება, რის გარეშეც მას არ წარმოუდგენია მისი შემდგომი არსებობა.
აბრაამის აზრით, ცხოვრების ყველაზე მნიშვნელოვანი ღირებულებების ცხრილი უნდა შეიცავდეს ადამიანის ძირითად ძირითად საჭიროებებს, რომლებიც უნდა განთავსდეს ზემოდან ქვემოთ თითოეული მათგანის მნიშვნელობის მიხედვით. ამრიგად, შედგენილი იქნა აბრაამ მასლოუს მოთხოვნილებების პირამიდა, რომელშიც ფიზიკური ბუნების მოთხოვნილებები მოქმედებდა როგორც საფუძველი, ხოლო ზევით უფრო ახლოს იყო ადამიანის მორალური და სულიერი მოთხოვნილებები. თუ მას არა ცხრილის სახით წარმოვადგენთ, მაშინ მასლოუს პირამიდა მოიცავს შემდეგ პოზიციებს:
- საჭიროებები, რომლებიც დაკავშირებულია ადამიანის ცხოვრებასთან. ეს არის საკვები, წყალი და სხვადასხვა მატერიალური რესურსი.
- Უსაფრთხოება. თითოეული პიროვნება ისწრაფვის უსაფრთხოების განცდისკენ, მომავლის მიმართ ნდობისკენ.
- ურთიერთობა საზოგადოებასთან. პირამიდის ამ წერტილს შეიძლება მივაწეროთ რაიმე სოციალური საზოგადოების წარმომადგენლობის, მეგობრობის შენარჩუნების, ურთიერთობისა და ოჯახის შექმნის აუცილებლობა.
- აღიარება ვიწრო წრეებში. მასლოუ მიიჩნევდა ერთ – ერთ მთავარ საჭიროებას, რომ ადამიანი გრძნობდეს პატივისცემას თავისი ადამიანის გარშემო მყოფი ადამიანებისგან.
- თვითრეალიზაცია / თვითრეალიზაცია. ადამიანს სურს განავითაროს, გამოავლინოს თავისი პოტენციალი, გააუმჯობესოს და გააუმჯობესოს თავისი ცოდნა და ცოდნა.
ამ უკანასკნელი მოთხოვნილების დაკმაყოფილება ყველაზე ძნელია, მაგრამ თვითრეალიზაციის 40%- ის მიღწევისას ადამიანი უკვე ბედნიერად გრძნობს თავს. თუმცა ამ დონეს, დედამიწის მოსახლეობის მხოლოდ 1-4% თუ აღწევს. მასლოუ მიიჩნევდა, რომ თუ მოთხოვნილება დაკმაყოფილებულია, იგი მოტივატორი უკვე აღარ არის და ყურადღება იერარქიის შემდეგ დონეზე გადაინაცვლებს. თუმცა ასევე აღიარებდა, რომ თანმიმდევრობა შეუცვლელი არ არის, განსაკუთრებით მაღალ დონეებზე. მაგალითად, ზოგი ადამიანი თვითშეფასებას სიყვარულის მოთხოვნილებაზე მაღლა აყენებს, სხვები კი თვითრეალიზაციისკენ საერთოდ არ მიისწრაფიან.
თელიანი ველი და ბადაგონი
მზის ქვეშ უსასრულობამდე გაწოლილი, ოქროსფერგადაკრული ზვრები, მწიფე ყურძნის სურნელი, ქვევრი და ქვევრიდან ახლადამოღებული გრილი ღვინის დამათრობელი არომატი… ეს ყველაფერი ქართული კულტურის განუყოფელი ნაწილია. აქ ვაზთან ურთიერთობასა და ღვინის დაყენებას უდიდესი ისტორია აქვს. ჩვენი ქვეყნისთვის ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ტრადიცია სტუმარ-მასპინძლობაა, რომელიც ღვინის გარეშე წარმოუდგენელია. ვაზს ოდითგანვე საკრალური მნიშვნელობა ჰქონდა ქართველებისთვის, ის სიცოცხლის, ნოყოფიერების სიმბოლოა. ვაზის დეკორატიულმა ელემენტმა ფართოდ ჰპოვა ასახვა საქართველოს ტაძართა ფასადებზე. ჩვენს ქვეყანას ღვინის კულტურასთან რვაათასწლიანი უწყვეტი ისტორია აკავშირებს. აქ არის აღმოჩენილი მსოფლიოში უძველესი ღვინის ჭურჭელი და ღვინის სამშობლოდაც სწორედ საქართველო ითვლება. აღსანიშნავია ქვევრის ღვინის დაყენების ქართული ტრადიციული მეთოდი, რომელსაც 2013 წელს იუნესკოს (UNESCO) არამატერიალური კულტურული მემკვიდრეობის ძეგლის სტატუსი მიენიჭა. აქ 500-ზე მეტი სხვადასხვა ჯიშის ყურძენი იზრდება, რომელთაგანაც საუკეთესო ხარისხის ღვინო მზადდება.ქართული ღვინის განსაკუთრებულად გამორჩეული სახეობებია: საფერავი, რქაწითელი, ქინძმარაული, ციცქა-ცოლიკაური, ხვანჭკარა, ტვიში, უსახელაური, ოჯალეში და სხვა. გამომდინარე აქედან სრულიად ლოგიკურია, რომ ბაზარზე წარმატებული ღვინის კომპანიები წარმატებით მოღვაწეობენ. განვიხილოთ ბადაგონი და თელიანი ველი.
კომპანია “ბადაგონი”/Badagoni, რომელიც ადრე “მეღვინეობის რაინდის” სახელით იყო ცნობილი, დაარსდა 2006 წელს მეღვინეობის ცენტრში, კახეთში, ახმეტის რაიონის სოფელ ზემო ხოდაშენში. 2006 წელს ზემო ხოდაშენში დასრულდა კომპანია “ბადაგონის” მთავარი ქარხნის მშენებლობა, მოხდა მისი მოდერნიზაცია. ქარხანა, რომლის სიმძლავრე გათვლილი იყო 3000 ტონა ყურძნის გადასამუშავებლად, სრული დატვირთვით სწორედ 2006 წლის ოქტომბერში ამუშავდა. ქარხნის მშენებლობის პროცესში, “ბადაგონი” თანამშრომლობდა მსოფლიოში ცნობილ იტალიურ ღვინის ლაბორატორიასთან “ენოსისი” (ხელმძღვანელი დოქტორი დონატო ლანატი) და სხვა საერთაშორისო ექსპერტებთან. ქარხნის მშენებლობა, ტექნოლოგიური მანქანა-დანადგარები და ლაბორატორია სრულად შეესაბამება საერთაშორისო ISO – 9001 და ISO – 20001 სტანდარტებს. დღეისთვის კომპანიის მფლობელობაშია 400 ჰექტარზე გაშენებული ვენახი, რომელიც კახეთის რაიონში მდებარე ყველა კონტროლირებად ზონას მოიცავს (მუკუზანი, ქინძმარაული, ახაშენი, წინანდლი, მანავი, ნაფარეული და ვაზისუბანი). კომპანია აწარმოებს ორმოცამდე დასახელების წყნარ და ცქრიალა ღვინოებს, ჭაჭის არაყს და მათ შორის ისეთ ტრადიციულად პოპულარულ ბრენდებს, როგორებიცაა: “წინანდალი”, “ვაზისუბანი”, “საფერავი”, “მუკუზანი”, “ალაზნის ველი”, “ქინძმარაული”, “ახაშენი”. 2006 წლიდან წარმოებაშია ელიტარული ღვინოები “კახური წარჩინებული”, “ალავერდის ტრადიციები” და სხვ. 2014 წლიდან კომპანიის მიერ პირველად ჩამოისხა პრემიუმ კლასის ცქრიალა ღვინოები “ბრუტი” და “როზე”, ხოლო 2015 წლიდან ცქრიალა ღვინოები “მაესტრო”.
თელიანი ველის ისტორია მე-19 საუკუნეში დაიწყო, როცა ძველი მარნისა და ალექსანდრე ჭავჭავაძის ღვინის ქარხნის ტერიტორიაზე იმპერატორის ძმის, მიხეილ რომანოვის განკარგულებით ღვინის მოცულობითი სარდაფი აშენდა.1880-იან წლებში ღვინის სარდაფში ბორდოელი მეღვინე, ანტუან მოსანო მოიწვიეს. მოსანო საქართველოში 9 წლის განმავლობაში მოღვაწეობდა და პირველი იყო, ვინც ქართული და ევროპული ყურძნის ჯიშების და ღვინის დაყენების ტექნოლოგიების შერწყმაზე დაიწყო მუშაობა. მისი ინიციატივით საქართველოში ჩამოიტანეს და გააშენეს ფრანგული ყურძნის მრავალნაირი ჯიში.ახალი ჯიშებიდან განსაკუთრებით თელიანის ველზე გაშენებულმა კაბერნე-სოვინიონმა ივარგა, რომლისგანაც მოსანომ ღვინო “თელიანი” დაამზადა და პირველი ბოთლი პეტერბურგში, იმპერატორის კარზე გაგზავნა. ბოთლზე ეწერა: “კაბერნე-სოვინიონი თელიანის ველიდან, 1893, ანტუან მოსანო”.ღვინომ იმპერატორის უდიდესი მოწონება დაიმსახურა და ამგვარად, კახეთის ნოყიერ მიწაზე მდებარე ამ პატარა ველს სწორედ მოსანომ და “თელიანმა “გაუთქვეს სახელი. წინანდლის ძველ მარანში დღესაც შეხვდებით სხვადასხვა მოსავლის “თელიანს” და მოსანოს შექმნილ სხვა ქართულ-ფრანგულ ღვინოებსა თუ კონიაკებს. ამჟამად ალექსანდრე ჭავჭავაძის მამულებში „თელიანი ველის“ ვენახებია გაშენებული. თელიანი ველი აგრძელებს ტრადიციას და მომხმარებელს ყურძნის უძველესი ჯიშებისაგან დაწურულ, ტრადიციული და ქართულ-ევროპული ტექნოლოგიებით დამზადებულ ღვინოებს სთავაზობს.
ჩატარებული კვლევიდან ჩანს, რომ მარკეტში შესულმა მომხმარებელმა უკვე იცის, რომელი ღვინო უნდა იყიდოს. ახალგაზრდები წითელ ღვინოს ანიჭებემ უპირატესობას, თუმცა აღსანიშნავია ის ფაქტი, რომ ისინი ღვინოზე ხშირად ლუდს ყიდულობენ. ზემოთ აღნიშნული ორი კომპანიიდან გამოკითხულთა 68% ბადაგონს ანიჭებს უპირატესობას.
სრულიად სამართლიანი იქნება თუ ვიტყვით, რომ როგორც ბადაგონი ისე თელიანი ველი მასლოუს მოთხოვნილებათა პირამიდის სტანდარტებს აკმაყოფილებენ. მხოლოდ მეოთხე და მეხუთე საფეხურებიც, რომ განვიხილოთ ამაში დარწმუნდებით. ორივე კომპანია ზრუნავს მომხმარებლის სიამოვნებასა და ინტერესებზე. ღვინის ეტიკეტიდანაც ჩანს კომპანიის სოციალური პასუხისმგებლობა.
ქართული ტელევიზია
მრავალფეროვანი და პროფესიონალური მედია, რომელიც პროფესიული ჟურნალისტიკის ეთიკურ სტანდარტებს ეფუძნება და მაკონტროლებელი ინსტიტუტის როლს ასრულებს, ნებისმიერი ქვეყნის დემოკრატიული განვითარების აუცილებელი კომპონენტია. და, პირიქით, ასეთი მედიის არსებობა მხოლოდ დემოკრატიულ ქვეყანაშია შესაძლებელია. 1991 წელს დამოუკიდებლობის მოპოვების შემდეგ, საქართველო დემოკრატიის მშენებლობას შეუდგა და ქართული მედია ამ პროცესში საკუთარი ადგილის პოვნას ცდილობს. მასობრივი ინფორმაციის საშუალებების, როგორც „მეოთხე ხელისუფლების“ დანიშნულება ისიცაა, რომ მოსახლეობას შეატყობინოს როგორ ასრულებენ თავიანთ მოვალეობას ხალხის მიერ არჩეული მთავრობები და სახელისუფლებო სტრუქტურები. ეს განსაკუთრებით ეხება ისეთ სიტუაციას, როდესაც სახელისუფლებო სტრუქტურები უმალავენ ინფორმაციას საზოგადოებას. ასეთ დროს, მედია მუშაკის მოხერხებულობაზე, ცოდნასა და გამოცდილებაზეა დამოკიდებული საზოგადოებისთვის საინტერესო ინფორმაციის მოპოვების შესაძლებლობა.
საქართველოში რამდენიმე ტელევიზია მოღვაწერობს წარმატებით, ესენია: მთავარი არხი, იმედი, საზოგადოებრივი მაუწყებელი, ფორმულა, რუსთავი 2 და სხვა. თუ მათ მასლოუს მოთხოვნილებათა პირამიდის მიხედვით დავალაგებთ, მთავარი არხი პირველ საფეხურს ანუ ფიზიოლოგიურ მოთხოვნილებათა გრაფას დაიკავებს. რადგან იგი მთავარი ოპოზიციური არხია, შესაბამისად ყველაზე სწრაფად ის გვამცნობს ინფორმაციას ქვეყანაში არსებული მდგომარეობის შესახებ. ტელეკომპანია ფორმულა მესამე საფეხურს იკავებს ანუ სოციალურ მოთხოვნილებათა რიგს, რადგან აღნიშნულ არხზე გადის ისეთი გადაცემები, რომლებიც გასართობი სახისაა. ეს საფეხური კი სწორედ ურთიერთიბებს, სითბოს და სიყვარულს გულისხმობს. მეოთხე საფეხურზე შესაძლებელია საზოგადოებრივი მაუწყებელი ანუ პირველი არხი მოვიაზროთ, რადგან აღნიშნულ ტელევიზიას დიდი ისტორია აქვს, იგი ერთ-ერთი პირველი ქართული ტელევიზიაა. მასლოუს პირამიდის მეოტხე საფეხური კი პატივისცემის მოთხოვნილებას გულისხმობს. ქართველი მაყურებელი სწორედ პატივისცემითაა განწყობილი პირველი არხის მიმართ.
საბოლოოდ შეიძლება ითვას, რომ ქართული ტელევიზიები მასლოუს მოთხოვნილებათა პირამიდაზე ინაწილებენ ადგილებს.